Etyka zawodowa
To kompetencja ważna szczególnie w zawodach tzw. zaufania społecznego i tam, gdzie postępowanie niezgodne z etyką może pociągnąć za sobą katastrofalne skutki (lekarz, farmaceuta, prawnik). W liście motywacyjnym zaznacz, że znasz reguły rządzące daną branżą a w swojej pracy kierujesz się przyjętymi zasadami i zwracasz baczną uwagę na etykę.
Gotowość do samodzielnej i stałej nauki
Mało, który pracodawca nie doceni tego, że dbasz o swój rozwój. Aktualizowanie wiedzy to codzienność dla coraz większej liczby zawodów. Lekarze, farmaceuci, informatycy, prawnicy itp.
Inicjatywa
To często pożądana przez pracodawców cecha informująca, że potrafisz podjąć nowe wyzwania i zadania, nie czekając na impuls z zewnątrz Charakterystyczna dla osoby zajmującej się wdrażaniem nowych produktów- biznesów. Mniej wymagana na stanowiskach wykonawczych - tu bardziej liczy się dokładność, precyzja i dyscyplina.
Komunikatywność
Ta cecha pojawia się w każdym podaniu o pracę. Nie pisz, że jesteś komunikatywny, gdy za każdym razem, gdy musisz zabrać głos, czujesz ścisk w żołądku. Jeżeli lubisz rozmawiać z pacjentem-klientem szukaj pracy w działach obsługi klienta, sprzedaży, na kierowniczych stanowiskach. Coraz częściej komunikatywności wymaga się od lekarzy i farmaceutów. Komunikatywność można ćwiczyć. Warto się poświęcić, bo ta kompetencja ma coraz większą wartość u pracodawców.
Koncentracja
Czyli umiejętność skupienia uwagi. Cecha cenna zwłaszcza w dużych firmach, gdzie pracuje się w open space'ach. Tam, aby wykonać swoje zadanie, trzeba się wyłączyć. Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na jednym zadaniu, nie zajmowanie się kilkoma sprawami jednocześnie. Jest to cecha często wymagana na stanowiskach, na których istotniejsza jest umiejętność pracy indywidualnej niż zespołowej.
Ważna wszędzie tam, gdzie pomyłki drogo kosztują, czyli w działach księgowości, prawnych, finansowych, oraz tam, gdzie pomyłka wiąże się z poważnymi konsekwencjami - u lekarza, farmaceuty.
Kreatywność
To pęd do łamania schematów i wykraczania poza ramy. Osoby kreatywne uwielbiają zmiany, uważają, że zmiana jest czymś bardzo dobrym. Idą za pomysłem, nie boją się marzyć. Nastawienie na osiągnięcia - umiejętność konsekwentnego osiągania celu- pokonywania wszelkich trudności. Osoby nastawione na osiągnięcia wybierają cele na granicy możliwości i je realizują! Podejmują ryzyko i są skuteczni.
Cecha przydatna, gdy pracownik ma bezpośredni wpływ na efekty swojej pracy, gdzie pracownicy rozliczani są z wyników (Np. zrealizowanych budżetów) - menedżerowie, działy sprzedaży.
Nowatorstwo.
Pojęcie to jest mocno związane z kreatywnością, ale wykraczające poza to pojęcie. Oznacza wymyślanie zupełnie nowych rozwiązań. Cecha przydatna w działach sprzedaży, marketingu.
Odpowiedzialność. Osoba odpowiedzialna w trudnej sytuacji, nie ma wątpliwości, że sama się do tego przyczyniła. Nie czeka, aż inni znajdą rozwiązanie, lecz sama rozwiązuje problem. Jest to bardzo pozytywna cecha dla każdego stanowiska- warto ją podkreślać.
Odporność na stres.
Osoba odporna na stres posiada dystans do otoczenia, kontroluje emocje, myśli trzeźwo w każdej sytuacji. Odporność na stres to bardzo ważna zaleta i warto do niej napisać. Cecha pożądana na stanowiskach, gdzie poziom stresu przekracza normę, np. pracuje się pod presją czasu i wyników - firmy zajmujące się obsługą klientów-pacjentów.
Organizacja własnej pracy
Cecha przydatna wszędzie. Dyrektor, kierownik, wszystkie osoby zarządzające powinny ją posiadać. Nie gubisz się w dużej ilości karteczek- notatek, które przypominają ci o zadaniach do zrealizowania. W liście motywacyjnym nadmień, jak radzisz sobie z natłokiem zadań, jak ustalasz priorytety i co najważniejsze podkreśl, że to sprawdzona dobra metoda. Podejmowanie decyzji
Umiejętność dokonywania wyboru jest niezmiernie ważna i przydatna, szczególnie na stanowiskach menedżerskich. Wydaje się nam, że każdy z nas to potrafi, a jednak w obliczu trudnych decyzji większości z nas strach paraliżuje zmysły. Ci, którzy potrafią właściwie ocenić sytuację i szybko zdecydować, co należy zrobić, są bardzo cenne.
Rzetelność, Sumienność
Osoba rzetelna deklarująca, że coś zrobi, to zrobi to dokładnie i na czas- tak, jak się od niej wymaga, nigdy nie odkłada nic na później. Cecha ważna bez względu na wykonywany zawód.
Umiejętności interpersonalne
Oznacza to łatwość nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z innymi, komunikatywność, tworzenie dobrej atmosfery, także w pracy. Kwalifikacja niezbędna w pracy zespołowej.
Umiejętności negocjacyjne
Być dobrym negocjatorem, to umiejętność wywarcia wpływu by osiągnąć swój cel. Umiejętność świadomego wykorzystywania narzędzi negocjacyjnych - to rzecz, której może nauczyć się każdy. Umiejętności strategiczne
Cecha dotycząca głównie menedżerów. Głównie od nich wymaga się takich cech jak zaplanowanie kampanii zakończonych zwycięstwem, czyli nadwyżką finansową. Od menedżerów wymagane jest rozumienie procesów biznesowych, planowanie w dłuższej perspektywie, branie pod uwagę szerszego kontekstu, umiejętność analizy mocnych i słabych stron. Oczywiście o umiejętnościach strategicznych świadczą przykłady, którymi należy się pochwalić.
Umiejętność zarządzania ludźmi
Cecha niezbędna na stanowiskach kierowniczych. Jeśli pracowałeś w grupie, rozdzielałeś zadania, godziłeś spory, motywowałeś innych do pracy i odpowiadałeś za całokształt zadania, to zapewne potrafisz zarządzać ludźmi. Wymień projekty, w których brałeś udział, działach, którymi kierowałeś. Pamiętaj, aby napisać, jak zakończyło się powierzone ci zadanie. Wyobraźnia
Umiejętność przewidywania konsekwencji własnych działań, decyzji. W liście motywacyjnym należy dokładnie sprecyzować, co to dla nas oznacza.
Wywieranie wpływu na innych
Jest to umiejętność przekonywania klientów do własnych poglądów oraz wpływania na ich postawy. Współpracownicy-pacjenci, często pytają o Twoje zdanie i postępują według twoich wskazówek. Jeżeli potrafisz przekonywać innych do swojego zdania to koniecznie podaj przykłady.
Cecha mile postrzegana na stanowiskach menedżerskich, konieczna do przekonania pacjenta -klienta i zakończenia negocjacji z sukcesem.
Zdolności handlowe - dobrego przedstawiciela medycznego,farmaceutycznego czy pracownika apteki poznaje się po tym, ilu pozyska stałych klientów-pacjentów. Stali pacjenci to nie przypadek, należy wykazać się zdolnościami handlowymi.
Zdolności organizacyjne - umiejętność organizowania pracy własnej, ale szczególnie zespołu. W sytuacjach kryzysowych do ciebie zwracają się współpracownicy, bo zawsze panujesz nad sytuacją- podaj przykłady.
|